QuCaTS #2: Το φινάλε του Mass Effect 3
Ναι, είναι αλήθεια. Επειδή δεν έχετε βαρεθεί να διαβάζετε γι'αυτό το θέμα σε ΟΛΟ το υπόλοιπο internet (απορώ που δεν έχει γίνει ακόμη θέμα στις ειδήσεις του Star). Δεν θα κάνω επανάληψη του όλου controversy που δημιουργήθηκε γύρω από τον επίλογο του Mass Effect 3, ούτε για ποιο λόγο διαφωνώ με τις διαμαρτυρίες των fans και την κίνηση της BioWare να τους κατευνάσει - ευτυχώς, επέλεξε το μικρότερο διαθέσιμο κακό, δηλαδή να επεκτείνει το τέλος και όχι να το αλλάξει, "αδειάζοντας" 100% τους σεναριογράφους της. Έχω ήδη γράψει 2000 λέξεις γι'αυτό το θέμα στο GameOver.gr, αν κάποιος χρειάζεται background.
Εδώ θα μιλήσω για την προσωπική μου άποψη πάνω στο φινάλε του Mass Effect 3 και γιατί πιστεύω ότι -γκασπ!- είναι μια χαρά όπως είναι. Προφανώς, από δω και μπρος υπάρχουν μεγάλα, χοντρά SPOILERS για το Mass Effect 3.
Κάθε συζήτηση που έχω κάνει γι'αυτό το θέμα καταλήγει αναπόφευκτα σε bullet points: λέω πώς μου φάνηκε το φινάλε και ο συνομιλητής μου αρχίζει: "και τι έχεις να πεις για τα mass relays; Και ο στόλος που ξέμεινε στη Γη;" κλπ. κλπ. Γι'αυτό το λόγο, θα μιλήσω για το τέλος και γιατί, κατά την άποψή μου, λειτουργεί μια χαρά, χρησιμοποιώντας ένα-ένα τα παράπονα που έχω ακούσει.
Για να μην παρεξηγηθώ: δεν θεωρώ ότι το φινάλε είναι τέλειο. Υπάρχουν αρκετά πράγματα που θα προτιμούσα να είχαν χειριστεί πιο επιδέξια και γενικώς το σενάριο του ME3 θα μπορούσε να είναι αρκετά καλύτερα δουλεμένο. Αυτό που σε μεγάλο βαθμό το σώζει είναι η κλίμακά του και η παραδοσιακά καταπληκτική δουλειά που έχει γίνει στους χαρακτήρες, πράγματα τα οποία δημιουργούν σημαντικό συναισθηματικό δεσμό μεταξύ του παίκτη και του κόσμου του παιχνιδιού.
Εμπρός στα bullet points, λοιπόν.
Αλλά και εντελώς σχολαστικά αν το πάρουμε, δε βλέπω γιατί είναι τόσο δύσκολο το Normandy να έκανε μια διάσωση της τελευταίας στιγμής. Ξέρουμε ήδη ότι είναι από τα πιο γρήγορα (αν όχι το πιο γρήγορο) σκάφη στο γαλαξία και έχουμε δει δεκάδες παραδείγματα όπου ο Joker κάνει απότομες βουτιές και αποδράσεις της τελευταίας στιγμής από πλανήτες. Επιπλέον, όταν εμφανίζεται ο Harbinger και η παρέα του, ο ναύαρχος Hackett διατάζει "κάθε διαθέσιμο σκάφος" να κινηθεί προς αναχαίτισή του. Τι θα εμπόδιζε, λοιπόν, το Normandy να προσπαθήσει να κυνηγήσει τον Harbinger και αφού ο τελευταίος τα κάνει Γης Μαδιάμ, να μαζέψει στα γρήγορα όποιον απέμεινε; Το ψείρισμα στην παραπάνω εξήγηση πάει σύννεφο, αλλά έι, αυτοί άρχισαν.
Όσο για το θέμα με τους synthetics; Επίσης δε βλέπω το πρόβλημα. Προσωπικά μου αρέσει το concept του κύκλου, ότι τα ίδια γεγονότα επαναλαμβάνονται μέχρι να υπάρξει κάποια διαφοροποίηση (η διαφοροποίηση ούσα, η ολοκλήρωση του Crucible, κάτι που δεν είχε επιτευχθεί ποτέ πλήρως). Το σχέδιο της κατανάλωσης της οργανικής ζωής από τη συνθετική για να τη σώσει από τη σύγκρουση με τη συνθετική ζωή ακούγεται όντως αντιφατικό, αλλά κανείς δεν είπε ότι ο Catalyst, η αρχαία αυτή AI, είναι ο Θεός κι ότι έχει τις σωστές απαντήσεις. Είναι ένα σχέδιο που βασίζεται σε μια ψυχρή, ρομποτική λογική - άλλωστε, δεν έχουμε ιδέα πώς δημιουργήθηκε και προγραμματίστηκε αυτή η AI εξ αρχής. Όσο για το πρόβλημα ότι μπορείς να αντικρούσεις τη λογική της AI λόγω των όσων κατάφερες με την EDI και τους geth, η αλήθεια είναι πως δεν μπορείς. Τίποτα δεν εγγυάται ότι η ειρήνη ανάμεσα στους quarians και τους geth μπορεί να κρατήσει, πχ. Καλή διάθεση υπάρχει, αλλά είναι προφανές ότι αρκεί μία στιγμή πανικού και κακής κρίσης για να ξεκινήσουν όλα ξανά από την αρχή.
Τέλος, το Αστρο-Παιδί. Ναι, εδώ δυσαρεστήθηκα κι εγώ. Κι αυτό γιατί δεν μου άρεσε εξαρχής η επιλογή να γίνει το παιδάκι της αρχής η έκφραση της ανθρωπότητας για τη Shepard. Είναι ένα τεμπέλικο εύρημα - ένα παιδάκι που σκοτώνεται είναι ο πιο εύκολος τρόπος να προκαλέσεις το συναίσθημα το κοινού, γιατί, ε, είναι ένα παιδάκι που σκοτώνεται. Τι άλλο θες; Μπορεί, αν παίζεις με γυναίκα Shepard, να προσθέτει μια ενδιαφέρουσα διάσταση μητρικού ενστίκτου, αλλά κι αυτό είναι κάτι που δεν αξιοποιείται ποτέ από το σενάριο. Πιο αποτελεσματικό θα ήταν αν, π.χ. ο Catalyst έπαιρνε τη μορφή του πρώτου συντρόφου που χρειάστηκε να θυσιάσεις ποτέ στη σειρά - του Kaidan ή της Ashley, ανάλογα ποιος την πάτησε. Και έτσι, θα είχαμε και καλύτερο voice acting στη σκηνή του φινάλε.
Τι εννοώ: η δική μου επιλογή ήταν το synthesis, το τελικό αμάλγαμα οργανικής και συνθετικής ζωής. Ήταν αυτονόητη επιλογή, με βάση το πώς έπαιξα το παιχνίδι ως τότε. Η Shepard μου όχι μόνο υποστήριξε και αγωνίστηκε για το δικαίωμα όλων των φυλών στη ζωή, θεραπεύοντας το genophage, αφήνοντας τους rachni να φύγουν ελεύθεροι κλπ. αλλά υπερασπίστηκε και το δικαίωμα των συνθετικών να θεωρούνται ζωντανοί, συμφιλιώνοντας τους quarians και τους geth και ενθαρρύνοντας την EDI να εξερευνήσει τον συναισθηματικό δεσμό της με τον Joker. Η τελική ένωση συνθετικής και οργανικής ζωής προκύπτει στο σενάριο σχεδόν αβασάνιστα.
Όσο για το άλλο παράπονο σχετικά με τη συγκεκριμένη επιλογή:
Όσο για την κατάληξη των υπόλοιπων γεγονότων, ισχύει το ίδιο: ολοκληρώθηκαν όταν έπρεπε. Το γεγονός ότι δεν θα δούμε τον Wrex να ηγείται της νέας εποχής των krogan δεν έχει σημασία. Ούτε ότι οι quarians και οι geth πιθανότατα δεν θα χαρούν τον Rannoch που είχαν στερηθεί τόσα χρόνια. Σημασία έχει ότι οι συγκεκριμένες επιλογές έγιναν τη στιγμή που έγιναν, με τα δεδομένα εκείνης της στιγμής. Το να κάνεις το καλύτερο που μπορείς, ή έστω αυτό που θεωρείς σωστό την κάθε δεδομένη στιγμή πρέπει να είναι αυτοσκοπός. Μπορεί να κάνεις ό,τι καλύτερο μπορείς και αμέσως μετά να σε χτυπήσει θεομηνία (π.χ. ένα mass relay) Αυτό το πράγμα δεν στερεί από την επιλογή σου το ηθικό της βάρος. Κατά μία έννοια, όλο το Mass Effect 3 είναι ένας επίλογος, στον οποίο ολοκληρώνονται plot threads που ξεκίνησαν από το 1 ακόμη, πολύ πριν φτάσουμε στα τελευταία αυτά δέκα λεπτά.
Είμαι λιγότερο διατεθειμένος να υποστηρίξω το μήνυμα στο τέλος που καλεί τους παίκτες να "προσθέσουν στο θρύλο του Shepard μέσα από πρόσθετο περιεχόμενο και DLC". Ναι, αφήνει άσχημη γεύση στο στόμα και αντικατοπτρίζει μια δυσάρεστη πλευρά της βιομηχανίας. Αλλά είναι προφανές ότι ό,τι DLC σκόπευε να πουλήσει η BioWare για το ME3 λαμβάνει χώρα ΠΡΙΝ τα γεγονότα του φινάλε. Πέραν του γεγονότος ότι, όπως είπαμε, στο τέλος τελειώνει ο κόσμος, το παιχνίδι μετά τα credits και το μήνυμα περνάει τον παίκτη σε ένα σημείο περίπου τρεις ώρες πριν το φινάλε, δηλαδή λίγο πριν αρχίσουν οι τελευταίες αποστολές. Επίσης, οι δημιουργοί του παιχνιδιού έχουν τονίσει στο παρελθόν ότι ό,τι DLC κυκλοφορήσει για το ME3, αλλά και ό,τι άλλο spin-off παιχνίδι κυκλοφορήσει στο εν λόγω σύμπαν, θα τοποθετείται σεναριακά πριν το τέλος του 3. Γιατί το τέλος του 3 είναι και το τέλος του κόσμου του Mass Effect όπως τον ξέρουμε. Η ιστορία λήγει. Finito. Τέρμα. Ό,τι DLC κυκλοφορήσει, αλλά και ό,τι spin-off και οτιδήποτε άλλο, είναι κανείς ελεύθερος να το αγνοήσει. Είμαι σχεδόν σίγουρος ότι δεν θα του στερήσει τίποτα από την συνολική εμπειρία.
Δεν μπορώ να σκεφτώ άλλα bullet-points. Επίσης, πρέπει να τονίσω ότι ξέρω ότι πολλοί θα διαφωνήσουν με τα παραπάνω και δεν μπορώ να κάνω τίποτα γι'αυτό. Σκοπός μου ήταν να εξηγήσω τι εννοώ όταν λέω ότι το τέλος του Mass Effect 3 με ικανοποίησε, έχοντας λάβει υπόψη όλα τα παράπονα που υπάρχουν. Δεν έχω αγνοήσει το σενάριο, ούτε τους χαρακτήρες. Ίσα ίσα, λίγα παιχνίδια έχουν καταφέρει να με συγκινήσουν όσο αυτή η σειρά, ακριβώς λόγω της πλούσιας δουλειάς σε αυτό τον τομέα. Αν ένιωθα μια μικρή πικρία στο τέλος του ME3, ήταν ακριβώς το γεγονός ότι στεναχωριόμουν που τέλειωσε.
Και θα επαναλάβω ότι, αν μη τι άλλο, αυτός είναι και ο λόγος που βλέπουμε όλες αυτές τις διαμαρτυρίες. Το να ακούς ανθρώπους να διαμαρτύρονται για το σενάριο ενός videogame, έναν τομέα στον οποίο τα περισσότερα παιχνίδια ομολογουμένως πάσχουν, είναι ενδεικτικό του πόσο έχουν δεθεί με αυτές τις ιστορίες και αυτούς τους χαρακτήρες - το οποίο, με τη σειρά του, δείχνει πόσο δυνατά είναι αυτά τα στοιχεία.
Προσωπικά, δεν θα κρατήσω την ανάσα μου για το "επεξηγηματικό" DLC που αναμένεται το καλοκαίρι. Κι αυτό γιατί η εμπειρία μου με το ME3 (και, τελικά, με ολόκληρη την τριλογία Mass Effect) είναι πλήρης. Για μένα, είναι μια επική ιστορία με αρχή, μέση και τέλος, που με συνάρπασε, με κράτησε προσηλωμένο, με συγκίνησε, με έκανε, σε σημεία, να δακρύσω και με άφησε με μια γλυκόπικρη αίσθηση - αφενός γιατί θα μου λείψουν αυτοί οι χαρακτήρες και αφετέρου επειδή ξέρω ότι δύσκολα θα ξαναβρώ μια αφήγηση τέτοιου επιπέδου σε ένα videogame. Ευτυχώς, η BioWare θα συνεχίσει να δημιουργεί παιχνίδια και επίσης, υπάρχουν ακόμη δημιουργοί όπως ο Chris Avellone και ο Ken Levine, που κρατούν τη σημαία του διαδραστικού storytelling ψηλά.
Εδώ θα μιλήσω για την προσωπική μου άποψη πάνω στο φινάλε του Mass Effect 3 και γιατί πιστεύω ότι -γκασπ!- είναι μια χαρά όπως είναι. Προφανώς, από δω και μπρος υπάρχουν μεγάλα, χοντρά SPOILERS για το Mass Effect 3.
Κάθε συζήτηση που έχω κάνει γι'αυτό το θέμα καταλήγει αναπόφευκτα σε bullet points: λέω πώς μου φάνηκε το φινάλε και ο συνομιλητής μου αρχίζει: "και τι έχεις να πεις για τα mass relays; Και ο στόλος που ξέμεινε στη Γη;" κλπ. κλπ. Γι'αυτό το λόγο, θα μιλήσω για το τέλος και γιατί, κατά την άποψή μου, λειτουργεί μια χαρά, χρησιμοποιώντας ένα-ένα τα παράπονα που έχω ακούσει.
Για να μην παρεξηγηθώ: δεν θεωρώ ότι το φινάλε είναι τέλειο. Υπάρχουν αρκετά πράγματα που θα προτιμούσα να είχαν χειριστεί πιο επιδέξια και γενικώς το σενάριο του ME3 θα μπορούσε να είναι αρκετά καλύτερα δουλεμένο. Αυτό που σε μεγάλο βαθμό το σώζει είναι η κλίμακά του και η παραδοσιακά καταπληκτική δουλειά που έχει γίνει στους χαρακτήρες, πράγματα τα οποία δημιουργούν σημαντικό συναισθηματικό δεσμό μεταξύ του παίκτη και του κόσμου του παιχνιδιού.
Εμπρός στα bullet points, λοιπόν.
- "Τι έκανε το Normandy στο τέλος; Και γιατί τελικά βγαίνουν από μέσα οι σύντροφοι που είχες κάτω στη Γη; Πότε πρόλαβε ο Joker να τους μαζέψει;"
Αλλά και εντελώς σχολαστικά αν το πάρουμε, δε βλέπω γιατί είναι τόσο δύσκολο το Normandy να έκανε μια διάσωση της τελευταίας στιγμής. Ξέρουμε ήδη ότι είναι από τα πιο γρήγορα (αν όχι το πιο γρήγορο) σκάφη στο γαλαξία και έχουμε δει δεκάδες παραδείγματα όπου ο Joker κάνει απότομες βουτιές και αποδράσεις της τελευταίας στιγμής από πλανήτες. Επιπλέον, όταν εμφανίζεται ο Harbinger και η παρέα του, ο ναύαρχος Hackett διατάζει "κάθε διαθέσιμο σκάφος" να κινηθεί προς αναχαίτισή του. Τι θα εμπόδιζε, λοιπόν, το Normandy να προσπαθήσει να κυνηγήσει τον Harbinger και αφού ο τελευταίος τα κάνει Γης Μαδιάμ, να μαζέψει στα γρήγορα όποιον απέμεινε; Το ψείρισμα στην παραπάνω εξήγηση πάει σύννεφο, αλλά έι, αυτοί άρχισαν.
- "Είναι ηλίθιο που καταστράφηκαν τα mass relays! Στο Arrival είπαν ότι όταν καταστρέφεται ένα mass relay, παίρνει μαζί του και το πλανητικό σύστημα στο οποίο βρίσκεται! Τώρα τι άλλαξε;"
- "Τι απέγινε ο στόλος που συγκέντρωσες; Ξέμειναν όλοι στην κατεστραμμένη Γη, δεν έχουν τρόπο να φύγουν, θα αρχίσουν να σκοτώνονται μεταξύ τους και θα τρώνε τις σόλες των παπουτσιών τους!"
- "To Αστρο-Παιδί και η εξήγησή του για τους Reapers δεν βγάζουν νόημα, είναι αντιφατικά ('Yo dawg, I heard you don't wanna get killed by synthetics so I made some synthetics to kill you every 50K years so you won't get killed by synthetics') και αποτελούν φτηνό σεναριακό εύρημα της τελευταίας στιγμής."
Όσο για το θέμα με τους synthetics; Επίσης δε βλέπω το πρόβλημα. Προσωπικά μου αρέσει το concept του κύκλου, ότι τα ίδια γεγονότα επαναλαμβάνονται μέχρι να υπάρξει κάποια διαφοροποίηση (η διαφοροποίηση ούσα, η ολοκλήρωση του Crucible, κάτι που δεν είχε επιτευχθεί ποτέ πλήρως). Το σχέδιο της κατανάλωσης της οργανικής ζωής από τη συνθετική για να τη σώσει από τη σύγκρουση με τη συνθετική ζωή ακούγεται όντως αντιφατικό, αλλά κανείς δεν είπε ότι ο Catalyst, η αρχαία αυτή AI, είναι ο Θεός κι ότι έχει τις σωστές απαντήσεις. Είναι ένα σχέδιο που βασίζεται σε μια ψυχρή, ρομποτική λογική - άλλωστε, δεν έχουμε ιδέα πώς δημιουργήθηκε και προγραμματίστηκε αυτή η AI εξ αρχής. Όσο για το πρόβλημα ότι μπορείς να αντικρούσεις τη λογική της AI λόγω των όσων κατάφερες με την EDI και τους geth, η αλήθεια είναι πως δεν μπορείς. Τίποτα δεν εγγυάται ότι η ειρήνη ανάμεσα στους quarians και τους geth μπορεί να κρατήσει, πχ. Καλή διάθεση υπάρχει, αλλά είναι προφανές ότι αρκεί μία στιγμή πανικού και κακής κρίσης για να ξεκινήσουν όλα ξανά από την αρχή.
Τέλος, το Αστρο-Παιδί. Ναι, εδώ δυσαρεστήθηκα κι εγώ. Κι αυτό γιατί δεν μου άρεσε εξαρχής η επιλογή να γίνει το παιδάκι της αρχής η έκφραση της ανθρωπότητας για τη Shepard. Είναι ένα τεμπέλικο εύρημα - ένα παιδάκι που σκοτώνεται είναι ο πιο εύκολος τρόπος να προκαλέσεις το συναίσθημα το κοινού, γιατί, ε, είναι ένα παιδάκι που σκοτώνεται. Τι άλλο θες; Μπορεί, αν παίζεις με γυναίκα Shepard, να προσθέτει μια ενδιαφέρουσα διάσταση μητρικού ενστίκτου, αλλά κι αυτό είναι κάτι που δεν αξιοποιείται ποτέ από το σενάριο. Πιο αποτελεσματικό θα ήταν αν, π.χ. ο Catalyst έπαιρνε τη μορφή του πρώτου συντρόφου που χρειάστηκε να θυσιάσεις ποτέ στη σειρά - του Kaidan ή της Ashley, ανάλογα ποιος την πάτησε. Και έτσι, θα είχαμε και καλύτερο voice acting στη σκηνή του φινάλε.
- "Καμμία από τις επιλογές μου δεν είχε νόημα. Αφού όλα καταστράφηκαν στο τέλος, τι νόημα είχε που έσωσα τους geth, τι σημασία είχε που θεράπευσα το genophage, και τι έγινε που άφησα τους rachni να φύγουν;"
Τι εννοώ: η δική μου επιλογή ήταν το synthesis, το τελικό αμάλγαμα οργανικής και συνθετικής ζωής. Ήταν αυτονόητη επιλογή, με βάση το πώς έπαιξα το παιχνίδι ως τότε. Η Shepard μου όχι μόνο υποστήριξε και αγωνίστηκε για το δικαίωμα όλων των φυλών στη ζωή, θεραπεύοντας το genophage, αφήνοντας τους rachni να φύγουν ελεύθεροι κλπ. αλλά υπερασπίστηκε και το δικαίωμα των συνθετικών να θεωρούνται ζωντανοί, συμφιλιώνοντας τους quarians και τους geth και ενθαρρύνοντας την EDI να εξερευνήσει τον συναισθηματικό δεσμό της με τον Joker. Η τελική ένωση συνθετικής και οργανικής ζωής προκύπτει στο σενάριο σχεδόν αβασάνιστα.
Όσο για το άλλο παράπονο σχετικά με τη συγκεκριμένη επιλογή:
- "Το 'synthesis' φινάλε πάει ενάντια στις κεντρικές ιδέες της σειράς, γιατί θέτει την απόλυτη ομοιογένεια σαν ιδανικό, τη στιγμή που η σειρά πρεσβεύει ότι όλοι έχουμε δικαίωμα στη ζωή, ακριβώς λόγω της διαφορετικότητας και της ποικιλίας που μας διακρίνει!"
- "Δεν ολοκληρώνονται οι ιστορίες των χαρακτήρων! Δεν ξέρω τι απέγιναν οι σύντροφοί μου. Τι απέγιναν οι krogan; Τι έγινε με τους quarians και τους geth;"
Όσο για την κατάληξη των υπόλοιπων γεγονότων, ισχύει το ίδιο: ολοκληρώθηκαν όταν έπρεπε. Το γεγονός ότι δεν θα δούμε τον Wrex να ηγείται της νέας εποχής των krogan δεν έχει σημασία. Ούτε ότι οι quarians και οι geth πιθανότατα δεν θα χαρούν τον Rannoch που είχαν στερηθεί τόσα χρόνια. Σημασία έχει ότι οι συγκεκριμένες επιλογές έγιναν τη στιγμή που έγιναν, με τα δεδομένα εκείνης της στιγμής. Το να κάνεις το καλύτερο που μπορείς, ή έστω αυτό που θεωρείς σωστό την κάθε δεδομένη στιγμή πρέπει να είναι αυτοσκοπός. Μπορεί να κάνεις ό,τι καλύτερο μπορείς και αμέσως μετά να σε χτυπήσει θεομηνία (π.χ. ένα mass relay) Αυτό το πράγμα δεν στερεί από την επιλογή σου το ηθικό της βάρος. Κατά μία έννοια, όλο το Mass Effect 3 είναι ένας επίλογος, στον οποίο ολοκληρώνονται plot threads που ξεκίνησαν από το 1 ακόμη, πολύ πριν φτάσουμε στα τελευταία αυτά δέκα λεπτά.
- "Αφού μια από τις επιλογές είναι να ελέγξεις τους Reapers, γιατί δεν σου δίνει την επιλογή να συμφωνήσεις με τον Illussive Man; Εγώ έπαιξα σαν Renegade Space Bastard και έτσι ήθελα να κάνω!"
- "Οι Reapers καταλήγουν ανέκδοτο! Είναι τα ζωάκια του Αστρο-Παιδιού και κάνουν το θέλημά του και δεν είναι ο Space Cthulhu που φοβόμασταν!"
- "Η BioWare επίτηδες έκανε το τέλος έτσι για να πουλήσει καλύτερο τέλος με DLC γιατί είναι απατεώνες και σκοτώνουν κουταβάκια στις ελεύθερες ώρες τους! Είναι προφανές, γιατί ισχύει το Indoctrination theory και με βάση αυτό, θα μας πουλήσουν το πραγματικό τέλος. Τa videogames πέθαναν!"
Είμαι λιγότερο διατεθειμένος να υποστηρίξω το μήνυμα στο τέλος που καλεί τους παίκτες να "προσθέσουν στο θρύλο του Shepard μέσα από πρόσθετο περιεχόμενο και DLC". Ναι, αφήνει άσχημη γεύση στο στόμα και αντικατοπτρίζει μια δυσάρεστη πλευρά της βιομηχανίας. Αλλά είναι προφανές ότι ό,τι DLC σκόπευε να πουλήσει η BioWare για το ME3 λαμβάνει χώρα ΠΡΙΝ τα γεγονότα του φινάλε. Πέραν του γεγονότος ότι, όπως είπαμε, στο τέλος τελειώνει ο κόσμος, το παιχνίδι μετά τα credits και το μήνυμα περνάει τον παίκτη σε ένα σημείο περίπου τρεις ώρες πριν το φινάλε, δηλαδή λίγο πριν αρχίσουν οι τελευταίες αποστολές. Επίσης, οι δημιουργοί του παιχνιδιού έχουν τονίσει στο παρελθόν ότι ό,τι DLC κυκλοφορήσει για το ME3, αλλά και ό,τι άλλο spin-off παιχνίδι κυκλοφορήσει στο εν λόγω σύμπαν, θα τοποθετείται σεναριακά πριν το τέλος του 3. Γιατί το τέλος του 3 είναι και το τέλος του κόσμου του Mass Effect όπως τον ξέρουμε. Η ιστορία λήγει. Finito. Τέρμα. Ό,τι DLC κυκλοφορήσει, αλλά και ό,τι spin-off και οτιδήποτε άλλο, είναι κανείς ελεύθερος να το αγνοήσει. Είμαι σχεδόν σίγουρος ότι δεν θα του στερήσει τίποτα από την συνολική εμπειρία.
Δεν μπορώ να σκεφτώ άλλα bullet-points. Επίσης, πρέπει να τονίσω ότι ξέρω ότι πολλοί θα διαφωνήσουν με τα παραπάνω και δεν μπορώ να κάνω τίποτα γι'αυτό. Σκοπός μου ήταν να εξηγήσω τι εννοώ όταν λέω ότι το τέλος του Mass Effect 3 με ικανοποίησε, έχοντας λάβει υπόψη όλα τα παράπονα που υπάρχουν. Δεν έχω αγνοήσει το σενάριο, ούτε τους χαρακτήρες. Ίσα ίσα, λίγα παιχνίδια έχουν καταφέρει να με συγκινήσουν όσο αυτή η σειρά, ακριβώς λόγω της πλούσιας δουλειάς σε αυτό τον τομέα. Αν ένιωθα μια μικρή πικρία στο τέλος του ME3, ήταν ακριβώς το γεγονός ότι στεναχωριόμουν που τέλειωσε.
Και θα επαναλάβω ότι, αν μη τι άλλο, αυτός είναι και ο λόγος που βλέπουμε όλες αυτές τις διαμαρτυρίες. Το να ακούς ανθρώπους να διαμαρτύρονται για το σενάριο ενός videogame, έναν τομέα στον οποίο τα περισσότερα παιχνίδια ομολογουμένως πάσχουν, είναι ενδεικτικό του πόσο έχουν δεθεί με αυτές τις ιστορίες και αυτούς τους χαρακτήρες - το οποίο, με τη σειρά του, δείχνει πόσο δυνατά είναι αυτά τα στοιχεία.
Προσωπικά, δεν θα κρατήσω την ανάσα μου για το "επεξηγηματικό" DLC που αναμένεται το καλοκαίρι. Κι αυτό γιατί η εμπειρία μου με το ME3 (και, τελικά, με ολόκληρη την τριλογία Mass Effect) είναι πλήρης. Για μένα, είναι μια επική ιστορία με αρχή, μέση και τέλος, που με συνάρπασε, με κράτησε προσηλωμένο, με συγκίνησε, με έκανε, σε σημεία, να δακρύσω και με άφησε με μια γλυκόπικρη αίσθηση - αφενός γιατί θα μου λείψουν αυτοί οι χαρακτήρες και αφετέρου επειδή ξέρω ότι δύσκολα θα ξαναβρώ μια αφήγηση τέτοιου επιπέδου σε ένα videogame. Ευτυχώς, η BioWare θα συνεχίσει να δημιουργεί παιχνίδια και επίσης, υπάρχουν ακόμη δημιουργοί όπως ο Chris Avellone και ο Ken Levine, που κρατούν τη σημαία του διαδραστικού storytelling ψηλά.
Τα εξηγείς όλα πολύ καλά αλλα αυτό ήταν και μια απο τις μεγαλύτερες και πιο valid γκρίνιες για το φινάλε του ME3. Οτι αναγκάζει εμάς να γράψουμε την ιστορία. Και ΟΚ, ευκολο αυτο μιας και εχουμε δει/διαβασει/παιξει αμέτρητα scifi πραγματα για να δικαιολογίσουμε τα πάντα, αλλα δεν είναι αυτο το point. Ναι, στο μυαλό μου literally γράφτηκε η ατάκα "we took a familiar form to you' οταν εμφανίστηκε το αστρόπαιδο, δεν χρειαζόμουν να υπάρχει στο σενάριο, αλλα εχει διαφορά να το κάνεις για να καλύψεις μικροκενά και γενικότητες, και άλλο να κάθεσαι να προσπαθείς να δικαιολογίσεις τα ανεξήγητα και εν τέλη να γραψεις ενα δικό σου τέλος.
ReplyDeleteΕγω πάντως απ' όλα, ενοχλούμαι τελικά περισσότερο απο τη σκηνή του Normandy. Οχι δεν μου κάνει το "εεε καπως καπου εγινε μια διασωση και... πηδηξε ηρωϊκά τη τελευταία στιγμή μέσα ο Garrus..." Οχι φιλε, η σκηνή του Normandy είναι ακυρη, άτοπη και εντελώς ηλίθια. Μπηκε ακριβώς επειδή 'θα ηθελαν να το δουν οι φανς στο τελος, ασχετα αν κολλάει ή οχι΄ και με ενοχλεί. Δεν θέλω 'εξηγηση', θέλω να φύγει. Αν 'πρεπει' να φανταστω οτι επέζησαν, θα το κάνω με καλύτερο τρόπο στο μυαλό μου.
Επίσης, κατι άλλο που με ενόχλησε προσωπικά (μιας και δεν είδα να απασχόλησε κανένα άλλο) ήταν το citadel. Το ME3 είχε ενα φοβερό emotional impact σε όλη τη διάρκεια του. Και ξαφνικά, ενα μέρος με εκατομμυρια πλάσματα, που κλήθηκες να σώσεις άπειρες φορές και κρυφάκουγες τις συζητήσεις τους και τους βοηθούσες για μέρες, εγινε ενα απλό prop. Απλά σου λένε "ε τελικά ήταν το catalyst και το πήραν οι Reapers ανενόχλητα, το μετέφεραν μισό γαλαξία πιο πέρα, στη Γη (γιατι ξαφνικά οι ανθρωποι είναι το πιο σημαντικό πραγμα στο συμπαν, αλλα ας μην μπω σε αυτα τα χωραφια) και είναι απλα μια σκανδάλη για το μεγάλο μας όπλο.
Ερμ, ΟΚ cool. Αν οχι τιποτ αλλο, σου δείχνει την ασημαντότητα μερικών εκατομμυριων μπροστά στο big picture. Αλλα δειχτο dammit! Ενα μικρούλι cutscene με κατοικους να κοιτάνε φοβισμένοι ψηλά, κάτι. Κατι για να του δώσεις τη σημαντικότητα που του αξίζει. Κάτι για να τονίσεις τη ματαιότητα, κάτι! Δεν θα επεκταθώ καν στη γενική χρησιμότητα του Citadel σε όλη τη τριλογια. Το MacGuffin ολόκληρου του γαλαξία.
Και διαφωνω με τη θεση σου στο synthetics vs organics. Δεν εχει σημασία 'αν η EDI γινει κακια ή αν οι geth τελικά θα τα βρούνε'. Σημασία έχει το mission statement της σειράς το οποίο ήταν οτι μπορεί να επιτευχθει συμβίωση. Δεν μπορείς να μας το πετάς σαν golden rule οτι παντα θα μαχονται τη στιγμη που απεδειξες ακριβώς το αντίθετο λίγες ωρες πριν. Χαλαει το mission statement. Αν υπήρχε αλήθεια σε αυτό, θα επρεπε να είναι in game. Πεντε χρόνια παλευεις να ενώσεις εναν γαλαξία και τα καταφέρνεις παντου! Και δεν εχει σημασία για μένα αν στο τέλος πεθαίνουν όλοι γιατι μου είναι αρκετό το 'πεθαίνουμε ενωμένοι'. Αλλα μη μου λες οτι ο λόγος που πεθαίνουμε είναι επειδη δεν καταφέραμε να συμφιλιωθούμε γιατι είμαστε εδω! Πες μου οτι αυτο δεν φτάνει, πες μου οτι ήταν ολα ματαια γιατι τελικά είστε τόσο γαμάτοι, αλλα μη μου λες ενα statement το οποιο είναι λαθος.
Και κάτι τελευταίο ρε φίλε, τι σκατά είναι το synthesis? Seriously, τι σημαίνει 'ενωση της οργανικής και συνθετικής ζωής' με το ηλίθιο visual των κυκλωμάτων πανω στα φύλλα? Οχι, εξηγησέ μου τι σημαίνει αν μπορείς. Για το υλικό που είμαστε φτιαγμένοι γινόταν όλη η φασαρία?